zamszmasterign next level

rozpiera mię duma w sposób niesamowity!
otóż… Zamsz umie się rollować!!!

może się wydawać to banalne, ale niestety takim nie było. turlanie Zamsza ( ;-) ) to była wielomiesięczna droga przez mękę – moją i jej.

dlaczego? przecież białogłowa to fantastyczny pies!
oczywiście, że fantastyczny; szybki, zwrotny, mega zmotywowany. tylko, że z tą motywacją u niej jest tak, że występuje w zbyt dużym stężeniu… brzmi abstrakcyjnie? tylko z pozoru. zamszowy mózg widząc ‚coś fajnego’ w magiczny sposób odłącza się od reszty ciała. może to zbyt śmiała teoria, może jest tylko tak, że on znika, a w jego miejscu pojawia się piłeczka, żarcie czy inna fajna rzecz.

każda sesja, wymagająca od Zamsza pomyślenia, wykombinowania ‚czegoś nowego’ w zamian za ‚coś fajnego’ prowadzi u niej do nieprawdopodobnego konfliktu interesów, bo ona by chciała już, już, TERAZ! chrruuupeeeek!!! piłkaaaa!!!
doskonalenie nabytych wcześniej umiejętności jest w takiej sytuacji banalne, bo ona mechanicznie ofiarowuje dane zachowanie, a jeśli nie pojawia się nagroda robi to samo w sposób mocniejszy, szybszy, w jakimś sensie lepszy. problem pojawia się gdy oczekuję nowego zachowania. łapki zaczynają tuptać, ślina leje się strumieniami, oczy wychodzą na wierzch, a do moim uszu dociera wyraźne skrzypienie zamszomózgowych zawiasów ;) jest totalnie podekscytowana, spięta, o myśleniu nie ma mowy.

ja jednak w Zamsza wierzę i od jakiegoś czasu prowadzę intensywne jej nawracanie. frisbee stało się ciut mniejszym wyzwaniem, jednak jedzenie, ooooo je-dze-nieeee! przy prostych rzeczach, bazujących na wcześniej zdobytych umiejętnościach jeszcze nam jakoś idzie. przy naprowadzaniu, Zaza najczęściej wyciąga jakieś wnioski. kształtowanie? zapomnij ;)

mówią jednak, że nie ma rzeczy niemożliwych więc zawzięłam się jak kot mruczek i postanowiłam naumieć białogłową turlania się. z Qsławem swego czasu poszło banalnie, Cukier ogarnął się w dwie sesje, Zamsz przecież też da radę, prawda?
próbowała. przez kilka ładnych miesięcy. doszłyśmy do etapu, w którym kładzie się na boku i jakoś wymachuje łapami i głową. była tak spięta za każdym razem, że leżenie na boku, a nie tylko kładzenie się na nim na kilka sekund kompletnie nam nie wyszło. zrywała się regularnie po dwóch, trzech sekundach, bez względu na ilość wcześniejszych nagród i kuj…;]

powiem szczerze, że trochę zwątpiłam i postanowiłam pójść na łatwiznę, jednak – żadnego naprowadzania!
bardzo zależy mi na uruchomieniu jej kreatywności, rozsądnego działania na własną łapę i wyciągania wniosków.

nie od dziś wiadomo, że psy uczą się od siebie.
zaprosiłam cała czwórkę do pokoju, później kolejno przygwoździłam do kanapy smaczkami i z każdym po kolei zrobiłam sesję turlania. Cukier, Zelówka i Qłsaw znają tę sztuczkę dobrze więc nie było żadnego napierdzielania po kątach tylko spokojna praca – 100% sukcesów.

przyszła kolej na Zamsza, który do tej pory bacznie obserwował, i po kilku próbach TADAAAM! mamy rolla! nagrodzonego dużą ilością ukochany chrupek i tu drugie tadam, trochę mniejsze, dla mnie – na jackpocie skończyłam krótka sesję (niestety przeciąganie ich często mi się zdarza…) wzięłam jeszcze Q na chwilę pokombinowania, a po chwili Zamsza znów. mimo, że Książe Ciemności robił przy niej rzeczy różniące się od turlania, sowita ilość chrupek chyba zrobiła swoje i Zamsz pięknie się turlał. zaczynamy podkładać komendę, uff ;)

mam nadzieję, że gładkie nauczenie białogłowej kilku nowych rzeczy podpowie jej, że warto kombinować. czy ta teoria okaże się słuszna zobaczymy pewnie za dłuższy czas.

idę świętować! :)))

About agnieszkazq


One response to “zamszmasterign next level

Skomentuj

